Retki Namibiassa, osa 3

Vierailemassa kouluilla & kotiinpaluu

Namibiassa ei juurikaan ehtinyt lomailemaan. Koska aika oli rajallinen, tuli joka päivä tehdä kovasti töitä riittävän aineiston keräämiseen. Päivät menivät nopeasti haastatteluja tehdessä. Heräsimme aamulla yleensä auringon nousun aikaan ja nukkumaan mentiin melko pian auringonlaskun jälkeen. Emme pitäneet juurikaan vapaapäiviä, vaan työskentelimme myös viikonloppuisin. Päivän kulku noudatti usein samaa kaavaa. Saatoimme viettää useita tunteja keskellä peltoja kaukana omasta leiristä, joten kannoin repussa aina ensiapulaukkua, vesipulloa, puukkoa sekä pientä kokoon menevää kuppia tulkkia varten, koska hänellä ei ollut ikinä vesipulloa mukana.

Bwabwatan kansallipuiston itäisellä puolella on kolme koulua. Ne sijaitsevat Mashambossa, Omega III:ssa sekä Chetossa. Vierailin jokaisessa koulussa haastattelemassa maatalouden opettajia. Mashambossa ja Omega III:ssa osallistuin myös oppitunneille. Ne olivat hyvin erilaisia verrattuna oppitunteihin Suomessa. Mashambossa moni opettaja ei saapunut lainkaan paikalle, joten sain myös itse olla opettajana muutaman tunnin ajan. Yritin tiedustella oppilailta, millaisia asioita he ovat aikaisemmin käynyt läpi tunneilla, mutta yhteinen kieli oli vaikea löytää, vaikka opetus tapahtuu aina englanniksi. Lopulta päätimme harjoitella tavausta helpoilla sanoilla kuten ”a dog” ja ”a boy” sekä piirsimme eri eläimiä. Lopuksi oppilaat tanssivat ja lauloivat minulle heidän perinteisiä laulujaan.

Maatalouden tunnilla käsiteltiin erilaisia kasvitauteja ja -tuholaisia sekä hiv:n vaikutusta työntekijöihin. Yleisesti opetus oli lähennä tekstien kopioimista kirjasta liitutaululle, josta taas oppilaat kopioivat parhaansa mukaan omiin vihkoihinsa. Haastattelussa kävi ilmi, että maatalouden oppitunneilla oppilailla ei ole mahdollisuutta nähdä konkreettisesti maanviljelyä tai puutarhanhoitoa. Kouluissa ei ole omaa puutarhaa, jossa oppilaat voisivat harjoitella esimerkiksi vihannesten viljelyä. Omegaan suunnitellaan omaa koulupuutarhaa, mutta rahoitus ja toteutuminen eivät ole vielä varmaa. Toivon todella, että oma tutkimukseni auttaisi kouluja saamaan omat puutarhat ja sitä kautta oppilaat näkisivät ja oppisivat puutarhantuotannosta.

Olen palannut takaisin Suomeen aineistoni kanssa. Haastattelin yhteensä noin 40 yksittäistä henkilöä ja yli 10 sidosryhmään kuuluvaa toimijaa mukaan lukien maa- ja metsätalousministeriön henkilökuntaa sekä eri kehitystyöprojektien toimijoita. Uskon vahvasti, että puutarhantuotannolla on vahva potentiaali parantaa alueen ruokaturvaa. Paikalliset ihmiset tarvitsevat hieman apua ja ohjausta, jotta se puutarhantuotannosta tulisi kestävä vaihtoehto.

Suomen oli mukava palata, mutta osa minusta taisi jäädä Namibiaan. Sain monia uusia ystäviä ja koin monia uskomattomia ja ajatuksia herättäviä asioita. Tulen varmasti vierailemaan uudestaan Bwabwatan kansallispuistossa Khwe Sanien luona. Aion ehdottomasti myös jatkaa retkeilyä Suomen kauniissa maisemissa, pääsinhän Namibiassa hyvin telttailun makuun.

Laura